OD DNIA 2 GRUDNIA 2024 ROKU W SP 21 Z OI OBOWIĄZUJE OBUWIE ZMIENNE
Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Podsumowanie projektu ''Pomorze Zachodnie - Wsparcie Psychologiczno-Pedagogiczne''

 

W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie naszej szkoły brali udział w zajęciach dodatkowych w ramach projektu "Pomorze Zachodnie - Wsparcie Psychologiczno-Pedagogiczne". Celem zajęć było przeciwdziałanie negatywnym skutkom nauki zdalnej i stresowi związanemu z pandemią. Poniżej prezentujemy podsumowanie projektu oraz osiągnięte rezultaty.

Czas trwania projektu: 15.11.2021 r. - 24.06.2022 r.

 I. Informacje ogólne

Rodzaj udzielonego wsparcia

Liczba grup

Zrealizowana liczba godzin

XI-XII 2021

I-VI 2022

razem

zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze

62

278

1105

1383

zajęcia rozwijające uzdolnienia

10

42

168

210

zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

8

29

121

150

zajęcia logopedyczne

5

17

77

94

zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne

2

6

32

38

zajęcia socjoterapeutyczne

2

5

38

43

porady i konsultacje psychologa

ind.

100

460

560

 

Planowana liczba uczestników: 150 

Rzeczywista liczba uczestników projektu: 185 

Łączna liczba grup: 89

Zrealizowana liczba godzin (razem): 2478

Trudności, które wystąpiły podczas realizacji projektu:

  • nieobecności uczniów i nauczycieli spowodowane pandemią COVID-19
  • kwarantanna klas, nauczanie zdalne i hybrydowe
  • nieobecności uczniów wynikające z wycieczek, imprez i uroczystości szkolnych

 

II. Informacje dot. realizacji projektu

REALIZACJA ZAKŁADANYCH CELÓW 

1. Stopień realizacji zakładanych celów

Wszystkie cele założone na rok szkolny 2021/2022 dotyczące projektu dla zajęć:

- dydaktyczno-wyrównawczych,

- socjoterapeutycznych,

- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,

- rozwijających uzdolnienia,

- logopedycznych

zostały zrealizowane wg harmonogramu i programu zajęć dedykowanym każdej grupie.

 

Zajęcia  korekcyjno-kompensacyjne:

W trakcie trwania projektu udało się zrealizować wszystkie cele, jednak w różnym stopniu. Niektóre nie osiągnęły  maksymalnych założeń – ze względu na nieobecności uczniów lub nauczyciela (choroby, izolacje związane z COVID-19, wyjścia klasowe).

 

2. Sposób realizacji zakładanych celów

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:

Podczas pracy uczniowie objęci pomocą pracowali indywidualne, w parach lub małych grupach zadaniowych. Podczas pracy wykorzystywano gry dydaktyczne oraz tablicę  interaktywną wraz z różnorodnymi programami edukacyjnymi.

Tempo pracy dostosowane było do uczestników zajęć. Realizując program korzystano z podręczników, zeszytów ćwiczeń, kart pracy, przyborów geometrycznych tablicowych, modeli brył, tablicy interaktywnej, stron internetowych.

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia:

Zajęcia prowadzone były w formie pracy indywidualnej z uczniem dostosowanej do jego możliwości. Podczas zajęć rozwiązywane były zadania o podwyższonym stopniu trudności, w tym zadania konkursowe oraz zagadki.

Stosowano metody aktywizujące oraz multimedia.

 

Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, socjoterapeutyczne:

Stosowane formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, gry i zabawy psychologiczne, edukacyjne, dyskusje, karty zadań, "burza mózgów", twórczość plastyczna, inscenizacje.

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

Założone cele realizowano głównie z wykorzystaniem udostępnianych przez szkołę pomocy dydaktycznych z  sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych. Stosowano metody: projektów, uproszczonych eksperymentów naukowych, burz mózgu, dyskusji kierowanej, pogadanki, filmów edukacyjnych oraz różnorodnych pomocy dydaktycznych tworzonych na platformach internetowych.

 

Zajęcia logopedyczne:

Praca indywidualna z uczniem. Ćwiczenia i gry logopedyczne. Usprawnianie aparatu mowy.

 

Porady i konsultacje psychologa:

Udzielanie szeroko rozumianej pomocy psychologicznej uczniom potrzebującym wsparcia po destrukcyjnym wpływie epidemii COVID-19, izolacji i  nauczania zdalnego na psychikę dzieci i młodzieży.

Skupianie się na indywidualnych potrzebach i indywidualnym kontakcie z uczniem, prowadzenie porad i konsultacji psychologicznych.

Współpraca z Dyrekcją, pedagogiem szkolnym, wychowawcami, rodzicami i nauczycielami mająca na celu minimalizowanie lub rozwiązywanie problemów wychowawczych.

 

REZULTATY PRZEPROWADZONEGO PROJEKTU

1. Jakie korzyści wynieśli uczniowie z udziału w zajęciach

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:

  • uczniowie w znacznym stopniu poprawili swoje wyniki w nauce, podnieśli swoją pewność siebie, oraz otrzymali pozytywne oceny na koniec roku szkolnego 2021/2022.
  • na bieżąco uzupełniali swoją wiedzę i rozszerzali umiejętności, co w perspektywie roku szkolnego pomogło uczniom osiągnąć jak najlepsze rezultaty
  • nie mieli problemu z uzyskaniem pozytywnych ocen z przedmiotu oraz uzyskaniem promocji do następnej klasy
  • wszyscy uczestniczący odnieśli sukces edukacyjny na miarę swoich możliwości
  • chętniej brali udział w zajęciach edukacyjnych, gdyż czuli się pewniej mając utrwalone wiadomości.
  • stali się aktywniejsi podczas zajęć edukacyjnych, wzmocniła się ich pewność siebie
  • z chęcią wykorzystywali nabywane umiejętności

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia:

  • dalsze rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań,
  • doskonalenie zdobytych umiejętności w rozwiązywaniu zadań bardziej złożonych, osadzonych w kontekście praktycznym
  • dzięki zajęciom uczniowie uczestniczyli w konkursach oraz zajęli ważne miejsca
  • mogli doświadczyć adekwatnych do swoich zdolności sukcesów edukacyjnych

 

Zajęcia socjoterapeutyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:

  • otrzymanie wsparcia w rozwoju
  • umiejętność komunikacji interpersonalnej
  • korzystanie ze swoich pozytywnych potencjałów
  • zdobycie zdolności obserwacji, nazywania i wyrażania emocji
  • znajomość postaw i reakcji społecznych na określone zachowania
  • asertywność
  • znajomość poprawnych sposobów rozwiązywania trudności
  • rozwój umiejętności społecznych

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

  • uczniowie na bieżąco omawiali i systematyzowali aktualnie omawiane zagadnienia z zakresu przedmiotów szkolnych
  • uzupełniali indywidualne braki w zdobywanej wcześniej wiedzy i umiejętnościach szkolnych
  • dzięki odpowiedniemu dostosowaniu materiału i sposobu prowadzenia zajęć oraz indywidualizacji komunikacji mogli doświadczyć sukcesów edukacyjnych na miarę swoich możliwości

 

Zajęcia logopedyczne:

  • uczniowie usprawnili aparat mowy
  • skorygowali część zaburzeń związanych z prawidłową wymową

 

Porady i konsultacje psychologa:

Pomocą psychologiczną objęto uczniów,  z którymi psycholog spotykał się indywidualnie. Wszystkie spotkania miały charakter m. in. diagnostyczny, terapeutyczny, interwencyjny, wspierający lub wychowawczo-dyscyplinujący. W zależności od potrzeb kontakty były stałe, sporadyczne lub jednorazowe. Podczas spotkań uczniowie rozwijali umiejętności rozmawiania o swoich przeżyciach i emocjach,  umiejętności panowania nad swoimi uczuciami i emocjami,  umiejętne odreagowywanie nagromadzonego napięcia, agresji i złości, nawiązanie i utrzymywania prawidłowych relacji z rówieśnikami i innymi ludźmi, nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem i lękiem.

 

2. Rezultaty w obszarze wiedzy i umiejętności

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:

  • uczniowie w znacznym stopniu poprawili swoje umiejętności swobodnego wypowiadania się, oraz tworzenia prac pisemnych (zgodnie z grupą wiekową)
  • zostali zaznajomieni z aplikacjami multimedialnymi, stronami internetowymi, oraz oprogramowaniem pomagającym w nauce
  • utrwalili znajomości zasad ortograficznych oraz ich stosowanie
  • rozwinęli umiejętność płynnego czytania – udoskonalenie techniki czytania
  • uczniowie podnieśli swoje kompetencje językowe we wszystkich obszarach obowiązujących zgodnie z podstawą programową
  • uzyskane bardzo dobre oraz celujące wyniki uczniów z przedmiotu oraz zajęcie wysokich pozycji w konkursach
  • polepszył się poziom wiedzy i umiejętności

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia:

  • uczniowie poszerzył wiedzę i umiejętności zdobyte na lekcjach z klasą.
  • umiejętnie wykorzystywali zdobytą wiedzę i umiejętności w rozwiązywaniu zadań konkursowych
  • stosowali schematy i rysunki w rozwiązywaniu zadań
  • brali udział w konkursach i osiągnęli sukcesy na miarę własnych możliwości
  • zapoznali się z metodą projektu i eksperymentu i samodzielnie je przeprowadzali
  • zapoznali się z podstawami tworzenia gier i animacji w Scratch
  • tworzyli dodatkowe materiały dydaktyczne do wykorzystywania na lekcjach
  • rozszerzali wiedzę w zakresie elementów historii, biologii, geografii, fizyki i chemii.

 

Zajęcia socjoterapeutyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:

  • uczniowie znają emocje, mają ich świadomość, rozumieją ich wpływ na zachowanie ludzi
  • uczniowie znają różnorodne metody rozwiązywania trudności

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

Uczniowie udoskonalili:

  • umiejętność czytania ze zrozumieniem oraz oceniania wartości informacji w tekście i odpowiadania na pytania do niego
  • umiejętność tworzenia form pisemnych, zgodnie z zachowaniem poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej
  • umiejętności zgodne z rozkładem materiału dla swojej klasy

 

Zajęcia logopedyczne:

  • uczniowie poszerzyli zakres słownictwa czynnego i biernego
  • rozwinęli umiejętność wypowiadania się na różne tematy

 

3. Rezultaty w obszarze postaw i zachowania

 

Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:

  • uczniowie zyskali pewność siebie podczas regularnych lekcji wynikających z planu zajęć
  • zaczęli chętniej brać aktywny udział w lekcjach, zapisywać się na szkolne konkursy językowe, oraz pytać o dodatkowe zadania do pracy w domu
  • rozwinęli umiejętność współpracy
  • uczniowie są bardziej aktywni na zajęciach
  • chętniej podejmują wyzwania
  • potrafią pomóc słabszym kiedy jest taka potrzeba

 

Zajęcia rozwijające uzdolnienia:

  • uczniowie nabrali pewności siebie
  • próbowali nietypowych rozwiązań
  • nie poddawali się w przypadku pojawiających się trudności
  • pracując w grupach/parach metodą projektu lub eksperymentu korygowali ewentualne trudności w społecznym funkcjonowaniu
  • zapoznali się z kilkoma technikami relaksacyjnymi
  • otrzymywali wsparcie emocjonalne, dzięki czemu łatwiej radzili sobie z trudnymi emocjami wiążącymi się ze stawianymi im wyzwaniami

 

Zajęcia socjoterapeutyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:

  • uczniowie współpracują z innymi
  • potrafią nawiązywać relacje w grupie, rozmawiać i słuchać innych
  • potrafią rozwiązywać problemy w sposób społecznie akceptowalny

 

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:

  • uczniowie poznali i określili swoje mocne i słabe strony
  • dzięki dostosowaniu wymagań do ich indywidualnych potrzeb osiągali sukcesy, przez co wzrastała ich samoocena
  • chętniej uczestniczyli w aktywnościach wymagających wysiłku intelektualnego

 

Zajęcia logopedyczne:

  • uczniowie usprawnili prawidłową komunikację z dorosłymi i rówieśnikami
  • wzmocnili poczucie własnej wartości

 

4. Poziom umiejętności po udziale w projekcie

 

Uczniowie zostali zakwalifikowani do projektu zostali na podstawie dotychczasowych wyników w nauce. Pod uwagę brane były ich oceny z zeszłego roku szkolnego, wyniki diagnoz wstępnych, oraz ich aktywność na zajęciach. Przed udziałem w projekcie, każdy z uczniów miał problemy wynikające z braków po nauczaniu zdalnym spowodowanym pandemią COVID-19. Po udziale w projekcie, uczniowie biorący w nim czynny udział poprawili swoje wyniki w nauce, zyskali pewność siebie, zainteresowali się nauką, a nawet zaczęli brać udział w konkursach.

Poziom umiejętności uczestników i uczestniczek projektu wzrósł, co było widoczne podczas zajęć  (zwiększona aktywność) jak i analizując wyniki diagnozy (w porównaniu z wynikami diagnozy na początku aktualnego roku szkolnego).

U uczniów uczestniczących w zajęciach zauważa się podniesienie poziomu umiejętności formułowania wniosków na podstawie analizowanych wykresów, tabeli, schematów.

Uczniowie uczestnicząc w projekcie doskonalili umiejętność pracowania w grupie/parze oraz rozwijali wrażliwość na inne osoby. Wdrażali się do pojmowania odpowiedzialności za podjęte role i działania.

Udział uczniów w projekcie miał na celu wsparcie ich po okresie pandemii oraz izolacji z powodu COVID-19. Uczniowie rozwijali umiejętności społecznego i emocjonalnego funkcjonowania w grupie. Ich poziom kompetencji w zakresie integracji, komunikacji i emocji uległ wzrostowi.

Uczniowie uczestnicząc w projekcie udoskonalili swoje procesy poznawcze oraz umiejętność uczenia się.

 

III. UWAGI I WNIOSKI Z REALIZACJI PROJEKTU

  • Uczestnicy zajęć dydaktyczno-wyrównawczych uczęszczający regularnie na zajęcia otrzymali pozytywne oceny semestralne i znacznie poprawili swoje umiejętności.
  • Zajęcia przyniosły spodziewany, pozytywny rezultat.
  • Główny cel projektu został zrealizowany, uczniowie poszerzyli wiadomości i umiejętności niezbędne do dalszej nauki. Dzięki stosowaniu aktywnych metod z wykorzystaniem narzędzi TIK uczniowie chętnie brali udział w zajęciach.
  • Praca w grupie zmotywowała wszystkich do większego wysiłku i chęci poszerzenia swojej wiedzy.
  • Po uczestnictwie uczniów w zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych udało się utrwalić materiał oraz na bieżąco tłumaczyć realizowane treści, co w perspektywie roku szkolnego pomogło uczniom osiągnąć jak najlepsze rezultaty.
  • Uzupełnienie wiedzy pozwalało na bieżąco polepszać rozumienie zagadnień poruszanych na lekcjach.
Data dodania: 2022-10-06 19:30:25
Data edycji: 2023-08-12 21:32:36
Ilość wyświetleń: 405

Nasi Partnerzy

,,Każdy człowiek ma w sobie wiele możliwości, musi je tylko odkryć”

Kartezjusz
Bądź z nami
aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Logo Facebook
Facebook
Biuletynu Informacji Publicznej