71-122 Szczecin
Witkiewicza 40
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie naszej szkoły brali udział w zajęciach dodatkowych w ramach projektu "Pomorze Zachodnie - Wsparcie Psychologiczno-Pedagogiczne". Celem zajęć było przeciwdziałanie negatywnym skutkom nauki zdalnej i stresowi związanemu z pandemią. Poniżej prezentujemy podsumowanie projektu oraz osiągnięte rezultaty.
Czas trwania projektu: 15.11.2021 r. - 24.06.2022 r.
I. Informacje ogólne
Rodzaj udzielonego wsparcia |
Liczba grup |
Zrealizowana liczba godzin |
||
XI-XII 2021 |
I-VI 2022 |
razem |
||
zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
62 |
278 |
1105 |
1383 |
zajęcia rozwijające uzdolnienia |
10 |
42 |
168 |
210 |
zajęcia korekcyjno-kompensacyjne |
8 |
29 |
121 |
150 |
zajęcia logopedyczne |
5 |
17 |
77 |
94 |
zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne |
2 |
6 |
32 |
38 |
zajęcia socjoterapeutyczne |
2 |
5 |
38 |
43 |
porady i konsultacje psychologa |
ind. |
100 |
460 |
560 |
Planowana liczba uczestników: 150
Rzeczywista liczba uczestników projektu: 185
Łączna liczba grup: 89
Zrealizowana liczba godzin (razem): 2478
Trudności, które wystąpiły podczas realizacji projektu:
II. Informacje dot. realizacji projektu
REALIZACJA ZAKŁADANYCH CELÓW
1. Stopień realizacji zakładanych celów
Wszystkie cele założone na rok szkolny 2021/2022 dotyczące projektu dla zajęć:
- dydaktyczno-wyrównawczych,
- socjoterapeutycznych,
- rozwijających kompetencje emocjonalno-społeczne,
- rozwijających uzdolnienia,
- logopedycznych
zostały zrealizowane wg harmonogramu i programu zajęć dedykowanym każdej grupie.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
W trakcie trwania projektu udało się zrealizować wszystkie cele, jednak w różnym stopniu. Niektóre nie osiągnęły maksymalnych założeń – ze względu na nieobecności uczniów lub nauczyciela (choroby, izolacje związane z COVID-19, wyjścia klasowe).
2. Sposób realizacji zakładanych celów
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
Podczas pracy uczniowie objęci pomocą pracowali indywidualne, w parach lub małych grupach zadaniowych. Podczas pracy wykorzystywano gry dydaktyczne oraz tablicę interaktywną wraz z różnorodnymi programami edukacyjnymi.
Tempo pracy dostosowane było do uczestników zajęć. Realizując program korzystano z podręczników, zeszytów ćwiczeń, kart pracy, przyborów geometrycznych tablicowych, modeli brył, tablicy interaktywnej, stron internetowych.
Zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Zajęcia prowadzone były w formie pracy indywidualnej z uczniem dostosowanej do jego możliwości. Podczas zajęć rozwiązywane były zadania o podwyższonym stopniu trudności, w tym zadania konkursowe oraz zagadki.
Stosowano metody aktywizujące oraz multimedia.
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne, socjoterapeutyczne:
Stosowane formy pracy: praca indywidualna, praca w grupach, gry i zabawy psychologiczne, edukacyjne, dyskusje, karty zadań, "burza mózgów", twórczość plastyczna, inscenizacje.
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Założone cele realizowano głównie z wykorzystaniem udostępnianych przez szkołę pomocy dydaktycznych z sektora technologii informacyjno-komunikacyjnych. Stosowano metody: projektów, uproszczonych eksperymentów naukowych, burz mózgu, dyskusji kierowanej, pogadanki, filmów edukacyjnych oraz różnorodnych pomocy dydaktycznych tworzonych na platformach internetowych.
Zajęcia logopedyczne:
Praca indywidualna z uczniem. Ćwiczenia i gry logopedyczne. Usprawnianie aparatu mowy.
Porady i konsultacje psychologa:
Udzielanie szeroko rozumianej pomocy psychologicznej uczniom potrzebującym wsparcia po destrukcyjnym wpływie epidemii COVID-19, izolacji i nauczania zdalnego na psychikę dzieci i młodzieży.
Skupianie się na indywidualnych potrzebach i indywidualnym kontakcie z uczniem, prowadzenie porad i konsultacji psychologicznych.
Współpraca z Dyrekcją, pedagogiem szkolnym, wychowawcami, rodzicami i nauczycielami mająca na celu minimalizowanie lub rozwiązywanie problemów wychowawczych.
REZULTATY PRZEPROWADZONEGO PROJEKTU
1. Jakie korzyści wynieśli uczniowie z udziału w zajęciach
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
Zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Zajęcia socjoterapeutyczne, rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Zajęcia logopedyczne:
Porady i konsultacje psychologa:
Pomocą psychologiczną objęto uczniów, z którymi psycholog spotykał się indywidualnie. Wszystkie spotkania miały charakter m. in. diagnostyczny, terapeutyczny, interwencyjny, wspierający lub wychowawczo-dyscyplinujący. W zależności od potrzeb kontakty były stałe, sporadyczne lub jednorazowe. Podczas spotkań uczniowie rozwijali umiejętności rozmawiania o swoich przeżyciach i emocjach, umiejętności panowania nad swoimi uczuciami i emocjami, umiejętne odreagowywanie nagromadzonego napięcia, agresji i złości, nawiązanie i utrzymywania prawidłowych relacji z rówieśnikami i innymi ludźmi, nabycie umiejętności radzenia sobie ze stresem i lękiem.
2. Rezultaty w obszarze wiedzy i umiejętności
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
Zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Zajęcia socjoterapeutyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Uczniowie udoskonalili:
Zajęcia logopedyczne:
3. Rezultaty w obszarze postaw i zachowania
Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze:
Zajęcia rozwijające uzdolnienia:
Zajęcia socjoterapeutyczne i rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne:
Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne:
Zajęcia logopedyczne:
4. Poziom umiejętności po udziale w projekcie
Uczniowie zostali zakwalifikowani do projektu zostali na podstawie dotychczasowych wyników w nauce. Pod uwagę brane były ich oceny z zeszłego roku szkolnego, wyniki diagnoz wstępnych, oraz ich aktywność na zajęciach. Przed udziałem w projekcie, każdy z uczniów miał problemy wynikające z braków po nauczaniu zdalnym spowodowanym pandemią COVID-19. Po udziale w projekcie, uczniowie biorący w nim czynny udział poprawili swoje wyniki w nauce, zyskali pewność siebie, zainteresowali się nauką, a nawet zaczęli brać udział w konkursach.
Poziom umiejętności uczestników i uczestniczek projektu wzrósł, co było widoczne podczas zajęć (zwiększona aktywność) jak i analizując wyniki diagnozy (w porównaniu z wynikami diagnozy na początku aktualnego roku szkolnego).
U uczniów uczestniczących w zajęciach zauważa się podniesienie poziomu umiejętności formułowania wniosków na podstawie analizowanych wykresów, tabeli, schematów.
Uczniowie uczestnicząc w projekcie doskonalili umiejętność pracowania w grupie/parze oraz rozwijali wrażliwość na inne osoby. Wdrażali się do pojmowania odpowiedzialności za podjęte role i działania.
Udział uczniów w projekcie miał na celu wsparcie ich po okresie pandemii oraz izolacji z powodu COVID-19. Uczniowie rozwijali umiejętności społecznego i emocjonalnego funkcjonowania w grupie. Ich poziom kompetencji w zakresie integracji, komunikacji i emocji uległ wzrostowi.
Uczniowie uczestnicząc w projekcie udoskonalili swoje procesy poznawcze oraz umiejętność uczenia się.
III. UWAGI I WNIOSKI Z REALIZACJI PROJEKTU
,,Każdy człowiek ma w sobie wiele możliwości, musi je tylko odkryć”
71-122 Szczecin
Witkiewicza 40