Stymulacja i rozwijanie komunikacji oraz kompetencji językowej. Kształtowanie prawidłowej mowy poprzez korygowanie zaburzeń w zakresie strony fonetycznej, leksykalnej, gramatycznej. Doskonalenie wymowy już ukształtowanej. Wdrażanie do praktycznego wykorzystania nawyków poprawnej wymowy przyswojonej w toku ćwiczeń.
Do zadań logopedy w szkole należy :
diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego uczniów;
prowadzenie zajęć logopedycznych dla uczniów oraz porad i konsultacji dla rodziców i nauczycieli w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń;
podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów;
wspieranie nauczycieli oraz innych specjalistów;
rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu szkoły,
udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady terapii logopedycznej:
Zasada wczesnego rozpoczynania terapii.
Zasada indywidualizacji.
Zasada wykorzystywania wszelkich możliwości ucznia.
Zasada kompleksowego oddziaływania.
Zasada aktywnego i świadomego udziału w zajęciach logopedycznych.
Zasada współpracy z najbliższym otoczeniem: rodzicami, wychowawcą.